Laatste nieuws


Wednesday, 01 April 2015

Newsletters en de vooruitgang

wanneer ik een website of webapplikatie maak, gebruik ik vandaag de dag natuurlijk  html5 css3 en php gekombineerd met javascript.
Je let er op dat pagina's ten minste een flexibele breedte hebben of een vol responsive design zoals bootstrap van twitter (wat ik als een slecht design ervaar).

 

Nu kreeg ik een klant die me vroeg om een newslettersysteem voor verschillende groepen klanten te leveren met ongeveer 10.00 newsletter abonnees.
Voor zo iets gebruik ik graag phplist dat voldoende funktionaliteit heeft om de klant tevreden te stellen. Dat kombineer ik dan met zijn CMS.

Als voorbeeld werd me een newsletter van een discounter getoond, zo ongeveer moest het er uit zien.
Dus vlijtig aan de gang, ietje breder als de 750 pixel van de discouner met een paar layers (z-index), achtergrondbeeldjes zodat het er goed uit zag.
Testbericht van de webpagina uit phplist gestuurd ziet er keurig uit in thunderbird.
Ter kontrolle nog even de webpagina in Internet Explorer vanaf 8 tot 11, Firefox, Chrome en Opera getest, beetje aanpassen, en het is een keurig net resultaat.

Totdat ik mijn klant  een test-newsletter stuurde die hij met outlook bekeek.
Van de CSS is de helft of meer niet gerenderd en ook de html klopt niet zoals het bedoeld was.

Nu is het alweer 4 jaar geleden dat ik me intensief met newsletters bezig gehouden heb, dus naar de zoekmachine en een paar begrippen samenbrengen.

Stomverbaasd!

Hoewel het web de afgelopen jaren grote stappen genomen heeft in de richting van "rich content" bevinden zich mogelijkheden van enkele e-mailclients nog op de stand van 1998/1999 en dat van leveranciers als Microsoft (Outlook 2007 en Live Hotmail), Google (Gmail) en IBM (Lotus notes 8).

Een beeld geeft volgende link http://www.email-standards.org/ waar je kunt zien hoe het met de ondersteuning van de w3c-stadaards door e-mail-clients gesteld is.
Kort gezegd, slecht.

Volgens deze site http://emailclientmarketshare.com/ betreft dat 1/3 van de markt.

Hoe is de stand nu eigenlijk in technisch opzicht?
Aangeraden wordt een maxiamle breedte van . . . . 600 Pixel!
Dat is nog niet eens een derde van een HD Beeldscherm of de helft van een gangbare tablet.
De layout moet gemaakt zijn met tabellen in tabellen in tabellen want heel veel CSS om beeld-elementen te positionieren werkt bij deze clients niet.
Zo heeft men in 1999 Websites gemaakt, in een tijd dat geen mens een full-HD monitor of meer op zijn buro had staan, 15 inch was de standaard en 1024 pixel breed was al veel.
Kun je dat dan niet oplossen met mediaqueries is de vraag die onmiddelijk boven komt. Antwoord, nee die worden ook niet ondersteund bij Outlook.
Met al die tabellen wordt een newsletter ook onnodig groot, kort geleden heb ik een oude website omgebouwd en aan het eind bleef nog 5% van de kode terwijl de site er identiek uit zag.

Het is een bekend verschijsel dat de markt zich konformeert aan de tekortkomingen van 1 produkt maar dat duurt meestal geen 15 jaar. Er is al een twittergroep "fixoutlook".

Misschien kunnen de klanten van deze 3 (ahum) "technologie-bedrijven" hun sales eens wijzen op de tekortkoming en laten zien dat er veel vrije alternatieven zijn die al lang niewsbrieven korrekt kunnen weergeven ook als ze 1000 pixel breed zijn.


Reakties:

Let op, bijdragen worden gemodereerd.


Titel van uw reactie:
Uw naam:
Uw E-mail adres:
Bij reacties informeren:
Tekst van uw reactie:
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)


auteur: J. van Leeuwen

Vorige pagina: Archief