Archief


donderdag, 22 september 2011

Security in de praktijk

Bij een klant had ik een klein netwerkje ingericht. Kabelmodem, router/switch, 2 PC’s. Hij gebruikt er toch maar 1, die met Win7. De oude is als reserve opgesteld.
Aangezien in het gat waar ik woon, 7000 inwoners in opperoostenrijk, de lokale kabelaanbieder inmiddels ook kombinatiepakketten met internet/telefoon/tv aanbiedt had hij besloten daar gebruik van te maken.
Nog geen 10 dagen later meldt een van zijn leveranciers dat zijn draadloos netwerk wagenwijd open staat. Ik begreep eerst niet wat er aan de hand was, had ik toch die router/switch netjes volkomen dicht gezet.

Wat bleek, de kabelleverancier had doodleuk de router/switch terug gezet naar fabrieksinstellingen. Het gevolg is dat al mijn instellingen weg waren, alles op DHCP stond en iedereen die een notebook met wlankaart had vrijelijk in internet en in dat netwerkje kon komen.

Dat op een elegante manier oplossen is moeizaam, omdat die kabelleverancier ook mijn internetverbinding levert. Hoe vertel je een klant dat dit bedrijf er een puinhoop van gemaakt heeft die ik weer mag oplossen, het kost niet veel maar ja, ieder uur dat ik werk kost nu eenmaal geld.

En zo blijft het werk in de wereld . . . . . .




auteur: Jan van Leeuwen

Vorige pagina: Praktijkberichten